De omzet van Renault is in het derde kwartaal gedaald door waardedalingen van een aantal valuta’s. Een toename van het aantal afgeleverde auto’s en prijsverhogingen in Europa bleken onvoldoende om het wisselkoerseffect te dempen. Dat blijkt uit de resultaten die de Franse autofabrikant donderdag naar buiten bracht.

De omzet daalde met 3,2 procent tot iets minder dan 8 miljard euro. Daarvan is 515 miljoen euro afkomstig van de financieringstak van Renault. De valutadalingen deden zich voor in Brazilië, de op een na grootste markt voor het bedrijf, Argentinië, Rusland en India. Renault leverde wereldwijd bijna 615.000 auto’s af, een stijging van 3,1 procent op jaarbasis.

Volgens Renault is de Europese automarkt na een sterke krimp ,,gestabiliseerd op een laag niveau met een groei van 2,5 procent in het derde kwartaal.” De verkopen van Renault in Europa namen met 10,2 procent toe, waardoor het marktaandeel van het concern steeg tot 9,1 procent. De toename is mede te danken aan de introductie van nieuwe modellen eind 2012, begin dit jaar.

In Brazilië had Renault een marktaandeel van 7,1 procent. De lokale automarkt slonk 10 procent, de verkopen van het bedrijf daalden 5,1 procent. In Rusland, in omvang de derde markt voor het bedrijf, boekte Renault wel een opmerkelijk succes. De Russisch markt kromp met 7,8 procent, maar Renault wist 17,5 procent meer auto’s te verkopen. Vooral de goedkope suv ‘Duster’ vindt gretig aftrek in het land, waar Renault het tweede merk is achter Lada.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl